Pages

Salam Ramadhan

Friday, July 20, 2012

Assalamualaikum and hello :)




(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Kerana itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

[Surah al-Baqarah: Ayat 185]


Wahai  orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,

  Surah Al-Baqarah .Ayat: 183. 



 Rasulullah saw bersabda: “Puasa itu merupakan perisai yang dapat menghalangi seorang hamba dari panasnya siksa api neraka” 

(HR. Ahmad).


 so , selamat menjalani ibadah puasa untuk semua rakan-rakan saya tak kisah lah di realiti atau di alam maya ,kawan zaman sekolah , cikgu2 semua ,families :) may Allah bless all of us .



kawal nafsu , lagi2 nafsu makan . nanti pi bazaar mulalah nampak kebab nak sapu,nampak ayam golek nak beli , nampak roti john nak ambik jugak . hehh :P



pagi tadi tengoklah MHI kat tv3 . ustaz tu lupa plak nama dia apa, tapi dia kata even beli makanan kat bazaar Ramadhan pun hati2 sebab mana tahu peniaga nya tak berpuasa *tapi kalau peniaga perempuan tu maybe ada sebab lah kan tak puasa* . yelahh , kita kan nak makan makanan yang berkat , takkan nak beli dari peniaga yang tak berpuasa. takut2 kurang berkat pulak . Wallahua'lam .



sebenarnya banyak lagi kelebihan-kelebihan bulan ramadhan . nak kurus boleh , nak tambah ilmu boleh . ampa pergi google je. melambak post pasal kelebihan ramadhan ni . semoga bergembira melakukan ibadah di bulan ramadhan , insyaAllah :)


PEN-OFF



6 comments :

  1. salam ramadhan..selamat berpuasa ^^

    ReplyDelete
  2. Ee kalau p bazaar, tengok apa pun sedap. hmm, bahaya2. Hehe =D

    http://thenurulee.blogspot.com/2012/07/time-off-for-le-stomach.html

    ReplyDelete
  3. kawal nafsu insyaAllah.. tapi... part nak tau peniaga tak puasa tu errrr... huhu. mcm mana nak tau?! btw, selamat berpuasa. :)

    ReplyDelete
  4. ⋎´✫¸.•°*”˜˜”*°•✫
    ..✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫
    ☻/ღ˚ •。* ˚ ˚✰˚ ˛★* 。 ღ˛° 。* °♥♥ ˚ • ★ *˚ .ღ 。
    /▌*˛˚ღ •˚ Selamat Menyambut Bulan Ramadhan ♥♥ ˚ ✰* ★
    / \ ˚. ★ ˛ ˚ ✰。˚ ˚ღ。* ˛˚ 。✰˚* ˚ ★ღ ˚ 。✰ •* ˚
    / \ ˚. ★ ˛ ˚ ✰。˚ ˚ღ。* ˛˚ 。✰˚* ˚ ★ღ ˚ 。✰ •* ˚

    ReplyDelete

komen biar bijak :) hee

Made With Love By The Dutch Lady Designs