Pages

Tunku Abdul Jalil, Tunku Laksamana Johor mangkat

Sunday, December 6, 2015

Assalamualaikum w.b.t


Salam takziah untuk seluruh keluarga kerabat diraja Johor dan rakyat Johor di atas kemangkatan Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil Sultan Ibrahim disebabkan kanser. Al-fatihah


Pemergian Tunku Jalil benar-benar dirasai. walaupun tidak pernah bersua, tatkala melihat newsfeed di facebook, melihat orang ramai berkongsi akan gambar Tunku Jalil membuatkan saya sedih. semoga tabah seluruh keluarga diraja.



bila melihat situasi ini membuatkan aku teringat kembali pemergian arwah adik lelaki ku zahid aiman bin lukman disebabkan penyakit kanser Lymphoma. aku masih lagi melihat dan teringat kekuatan ayah ku dan ketabahan ibu ku dalam memberikan rawatan yang terbaik untuk aiman. kadangkala tengah malam ayah menghantar aiman ke hospital sultan ismail apabila dia demam panas, mama pula harus tinggal di hospital menjaga aiman memandangkan aiman masih kecil lagi masa tu, baru 8 tahun. adik-adikku yang lain terpaksa hidup berdikari di rumah, terpaksa berkorban demi aiman, terpaksa berjauhan dengan mama demi kesihatan aiman.



berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. bila melihat aiman mengerang kesakitan, aku jadi rasa sayu. kesiannya tubuh sekecil itu terpaksa menahan kesakitan. bila tengok mama dan ayah menangis senyap2 buatkan aku jadi lagi sedih. mereka sedaya upaya cuba menyembunyikan kesedihan mereka dengan setiap lawak jenaka dan senyum ketawa untuk arwah aiman supaya aiman tak stress, supaya aiman sentiasa rasa gembira dan rasa keluarga ada disampingnya sentiasa.



bila aku baca artikel INI, artikel berkaitan temubual Permaisuri Johor, Permaisuri Raja Zarith Sofiah, terus aku terbayangkan situasi baginda Permaisuri sama seperti situasi mama aku.
semoga Allah terus berikan kekuatan kepada keluarga2 pesakit kanser ini dalam menghadapi dugaan.


1 comment :

komen biar bijak :) hee

Made With Love By The Dutch Lady Designs